Παρασκευή, 31 Μαΐου 2013

Ασκήσεις αισιοδοξίας: Βάλε το γέλιο στη ζωή σου

Ασκήσεις αισιοδοξίας: Βάλε το γέλιο στη ζωή σου Ασκήσεις Αισιοδοξίας: Αν σε δυσκολεύει ένα δίλημμα, μπορείς να βρεις τη λύση. Το πρώτο βήμα είναι να αστειευτείς σχετικά με αυτό. Εμπνεύσου και άλλαξε τη ζωή σου... προς το καλύτερο...

Η αισιοδοξία καλλιεργείται! Πώς; Διάβασε προσεκτικά!

Η Martha Beck, κοινωνιολόγος, ψυχοθεραπεύτρια, σύμβουλος προσωπικής αυτοβελτίωσης και γνωστή συγγραφέας, δημιούργησε μία άσκηση που κάνει χρήση τής ηθελημένα υποκινημένης αισιοδοξίας ώστε να βοηθήσει να ξεπεράσουμε τα χρόνια διλήμματα της καθημερινότητας. Ονομάζεται μέθοδος ΕΠΑΑΣΛ, ως συντομία τουΕπίμονο Πρόβλημα/Αγαπημένο Αστείο/Σοβαρή Λύση. Η μέθοδος αυτή χρησιμοποιεί άπειρες δημιουργικές ιδέες, αλλά συνήθως αυτή που σου έρχεται στο μυαλό πρώτη είναι η καλύτερη. Αυτές οι λύσεις δεν είναι πάντα έξυπνες – είναι όμως πανίσχυρες. Και μας προκαλούν την τέλεια διάθεση: σταματούν το θυμό ή τον πανικό και χαρίζουν μια αισιόδοξη, επικεντρωμένη στην εύρεση λύσεων, ενέργεια. Μην ξεχνάς, εξάλλου, πως έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα σωρό κρίσεις – είναι καιρός να αρχίσουμε να γελάμε.


Γιατί το Γέλιο μάς Ωφελεί;
Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Northwestern διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που μόλις είχαν δει μια κωμωδία τα πήγαν καλύτερη στη λύση σταυρολέξων από αυτούς που είχαν παρακολουθήσει μια ταινία τρόμου ή μια διάλεξη για τη Φυσική. Φαίνεται πως ένα μέρος του εγκεφάλου ενεργοποιείται από το γέλιο, και το κέφι είναι ό,τι πρέπει για να μας βοηθήσει να βρούμε έξυπνες λύσεις στα προβλήματά μας. Το γέλιο μάς βοηθά να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και τις συγκρούσεις καλύτερα, γιατί μας δίνει πιο ισορροπημένη προοπτική. Τα προβλήματα μοιάζουν λιγότερο φορτισμένα και ισχυρά. Τα διάφορα θέματα που προκύπτουν μας αγγίζουν, αλλά δε μας κυριεύουν. Εάν είμαστε σε θέση να γελάμε με τα προβλήματα, τότε αυτά φθίνουν. Ακόμη και ενοχλητικά χαρακτηριστικά ατόμων με τους οποίους ερχόμαστε σε επαφή ξαφνικά μοιάζουν λιγότερο σημαντικά και γίνονται ανεκτά (και, γιατί όχι, συμπαθητικά), όταν γελάμε με την ενόχλησή μας για αυτά. Επίσης, το γέλιο μάς κάνει να νιώθουμε καλά γιατί εξουδετερώνει συναισθήματα όπως φόβο, θυμό, ανία, επειδή έχει τη δύναμη να τα απελευθερώνει. Αυτή η απελευθέρωση μπορεί να παρεμποδίσει ή και να σταματήσει τις συγκρούσεις, να εξομαλύνει τις εντάσεις και να μας βοηθήσει να δούμε και να κατανοήσουμε την οπτική γωνία των άλλων. Επίσης, το γέλιο μάς κάνει γενναιόδωρους, μας ανυψώνει ψυχικά, μας βοηθά να χαλαρώσουμε, μειώνοντας το στρες και την ένταση.


1 Προσδιόρισε το πρόβλημά σου

2 Βρες το δικό σου στυλ αστείων
Εάν έχεις εύκαιρο υπολογιστή, δες διάφορα αστεία βίντεο στο youtube. Αν, πάλι, δεν έχεις πρόσβαση σε υπολογιστή, σκέψου κάτι χαζό που έχεις δει, ειδικά κάτι αστείο που συνέβη σε ζώο ή μωρό (θα εξηγήσουμε παρακάτω γιατί). Για παράδειγμα, μπορεί ο σκύλος σου να κάνει σαν τρελός όταν ακούει βροντές ή το γατάκι σου να επιτίθεται στα κορδόνια λες και προσπαθεί να σκοτώσει φίδι ή το 8μηνο ανιψάκι σου να τρομάζει κάθε φορά που βλέπει τις πατούσες του. Εάν δε σου έρχεται καμία αστεία ανάμνηση με ζώο ή μωρό, σκέψου κάτι που έκανες εσύ η ίδια και σε έκανε να γελάσεις.

3 Σύγκρινε την αγαπημένη σου αστεία στιγμή με το πρόβλημα που αντιμετωπίζεις.

4 Μπες στο αστείο σενάριο και δημιούργησε μια σοβαρή λύση.
Τώρα κλείσε τα μάτια και φαντάσου ότι βιώνεις την αστεία κατάσταση. Πώς θα έκανες καλύτερα τα πράγματα για τον άνθρωπο ή το πλάσμα που εμπλέκεται σε αυτήν; Αν αυτό το μέρος της άσκησης σε κάνει να νιώθεις περίεργα, μην ανησυχείς: αυτό το συναίσθημα θα βοηθήσει τον εγκέφαλό σου να χαλαρώσει.

5 Χρησιμοποίησε τη σοβαρή λύση σου για το επίμονο πρόβλημά σου.
Το επόμενο βήμα, το βήμα του ξεκαθαρίσματος, είναι μια εξεζητημένη εγκεφαλική διεργασία, αλλά αν έχεις ολοκληρώσει όλα τα προηγούμενα βήματα, ο εγκέφαλός σου είναι έτοιμος. Χωρίς να χάσεις την κεφάτη διάθεσή σου, απάντησε σε αυτή την ερώτηση: πώς μπορείς να αντιμετωπίσεις το επίμονο πρόβλημά σου ακολουθώντας περίπου την ίδια προσέγγιση που χρησιμοποίησες για να βελτιώσεις την αγαπημένη σου αστεία κατάσταση; Αν, για παράδειγμα, το πρόβλημά σου είναι η ντροπή και σκέφτηκες ότι θα παρηγορούσες το κουτάβι για να μη φοβάται, μπορεί να σε οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι είναι καλύτερα να βρίσκεσαι με μικρότερες ομάδες «ασφαλών» ανθρώπων μέχρι να σταματήσεις να τρομάζεις στη θέα μεγάλου πλήθους. Αυτό ονομάζεται σταδιακή έκθεση και είναι μια ψυχολογική δεξιότητα που αξίζει να δοκιμάσεις. Τώρα, ενώ σκέφτεσαι τη λύση στη δική σου αστεία κατάσταση, είναι η ώρα να εφαρμόσεις αυτή τη λύση στο πρόβλημά σου. Παρεμπιπτόντως, γι’ αυτό είναι ιδανικό οι αστείες στιγμές να εμπλέκουν παιδιά ή ζώα: έχουμε την τάση να δείχνουμε μεγαλύτερη συμπάθεια απέναντί τους παρά απέναντι στους ενηλίκους. Αυτό το αίσθημα συμπάθειας κάνει τις σοβαρές λύσεις μας πιο στοργικές – και άρα πιο αποτελεσματικές. Ολοκλήρωσε λοιπόν την παρακάτω φράση: «Θα μπορούσα να εφαρμόσω τη λύση στο πρόβλημά μου [κάνοντας]…………….»


Τα Νούμερα του Γέλιου
* 6.205 φορές το χρόνο γελά ένας ενήλικος. Αυτό σημαίνει περί τις 17 φορές την ημέρα. Δεν είναι πολύ: τα παιδιά γελούν κατά μέσον όρο 40 φορές την ημέρα!

* 1/16 του δευτερολέπτου η διάρκεια ενός «χα» ή «χι» ή «χο».


30 φορές περισσότερο γελάμε με παρέα σε σχέση με τις μοναχικές στιγμές μας.
50% περισσότερα φιλοδωρήματα παίρνουν από τους αγέλαστους συναδέλφους τους οι χαμογελαστοί σερβιτόροι.
18 είδη χαμόγελου έχουν καταγράψει οι επιστήμονες.
250.000 φορές χρειάζεται να χαμογελάσεις για να κάνεις μία ρυτίδα!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου